Welkom

De opleiding 'Bachelor-na-Bachelor Schoolontwikkeling' richt zich tot ervaren leraren en directies die verdieping en verbreding in de ontwikkeling van hun competenties zoeken. Ze zijn beleidsondersteuner of ambiëren deze functie, of ze hebben een leidinggevende functie.In deze blog lees je nieuws uit onze opleiding en verwijzingen naar vakliteratuur en onderzoek over schoolontwikkeling, maar vooral neerslagen van projecten van onze deelnemers. 

Koers bepalen

Riet De Munck startte als directeur en zette meteen een participatief proces op waarin het team een gedragen visie ontwikkelde en de koers bepaalde voor de volgende jaren. De aanpak van dit proces getuigt van een integrale benadering, vertrouwend op de kracht van het team en met voortdurende aanpassing waar nodig. Er ligt nu een solide basis voor verdere groei van deze school.

Professioneel samenwerken aan kwaliteit

Samen met haar schoolleider volgde Luana d'Addario de opleiding Schoolontwikkeling. Doorheen de drie jaar ontwikkelden ze een werkwijze van professioneel samenwerken, die past bij hun grote school.

Organisatorisch kiezen ze voor leerteams waarin het eigenaarschap van leraren en hun expertise maximaal ingezet worden in het leren van en met elkaar. Het proces is nog in volle gang, maar de eerste resultaten in de ontwikkeling van een leercultuur zijn al zichtbaar.

Zelfreguleren kan je leren

In het eerste jaar van de BanaBa Schoolontwikkeling leren studenten hun praktijkvraagstuk grondig te onderzoeken. Naast literatuuronderzoek worden participatieve onderzoeksmethoden ingezet om ook meteen de collega's uit het team in het vraagstuk mee te nemen. 

Cleo Fabri ging aan de slag met zelfrugelerend leren én ze nam hierin ook collega's mee die nu het leidend team vormen dat de volgende stappen mee zal realiseren, uiteraard telkens met inbreng van het volledige team.

Zelfregulatie als levenslange veerkracht

Een expert worden in het initiëren, begeleiden en implementeren van verberterprocessen in je onderwijspraktijk, start met het scherpstellen van het verbetervraagstuk. Waar loopt je school eigenlijk tegenaan? Hoe weet je dat? Wat zegt literatuur hierover? Wat zie je bij de leerlingen en hoe kijken je collega's ernaar? Katleen Vandiest, eerstejaars in de opleiding Schoolontwikkeling, nam het team mee in het uitdiepen van hun strategische doel 'Zelfregulatie versterken'.

Effectieve feedback op schrijfopdrachten in het secundair onderwijs

Het is vaak erg frustrerend voor leraren wanneer leerlingen erg weinig gebruik maken van feedback. Het geven van kwaliteitsvolle feedback op een activerende manier vraagt een andere aanpak. Tim startte de opleiding Schoolontwikkeling als beleidsondersteuner maar groeide door naar een directie-functie in het OLVP in Bornem. Vanuit zijn rol en functie werkte hij, samen met de collega's, initiatieven uit die hij onderzocht op effectiviteit en beleving van leerlingen en leraren.