Je komt de hele dag door in contact met reclame. Niet enkel via de pers, op televisie, reclame aan het bushokje, maar ook online. Op basis van jouw surfgedrag krijg je gepersonaliseerde reclame. Maar reclame is niet altijd even duidelijk te herkennen. Hier kom je te weten of jij "reclamewijs " bent en reclame op een bewuste manier kan interpreteren.
De meeste volwassenen hebben een gezonde dosis reclamewijsheid. Toch wordt iedereen nog wel eens verleid door reclame. Reclame kunnen herkennen is één ding., maar er niet door verleid worden, is iets anders.
Lieselot Hudders, Ugent
Wanneer je naar een televisieprogramma aan het kijken bent is het reclameblok dikwijls een ideaal moment voor een plaspauze of om een drankje uit de koelkast te halen. Het is ook handig om reclame "door te spoelen" wanneer je uitgesteld aan het kijken bent.
Nieuwe reclamevormen
De laatste jaren merken we dat reclame een onderdeel gaat uitmaken van de media-inhoud waarin het programma gepresenteerd wordt. De liefhebbers van de serie Thuis hebben al gezien dat een bepaald soort water succesvol is en dat als Simonneke een huilbui heeft, die bepaalde zachte zakdoekjes dé oplossing bieden. Wanneer je een merknaam of merklogo duidelijk in beeld ziet, of de personages het product gebruiken, dan heeft de reclamemaker daarvoor betaald. Dit noemen we Product Placement. Heb je het "PP"-logo al gezien bij het begin en het einde van een programma? Het komt rechts boven- of onderaan in beeld. Het product op zich wordt niet vernoemd of aangeprijsd.
Een veel gebruikte reclametechniek is de "celebrity endorsement": een bekende persoon maakt reclame voor een bepaald product.
Uiteraard ken je het voorbeeld van het bekende koffiemerk waar George Clooney blijft van genieten.
Een andere vorm van reclame, die zich vooral op kinderen en jongeren richt, is de interactieve reclame. Via een game kan je een interactief spel spelen dat opgebouwd is rond een merk. Je ziet het merk of het product voortdurend. Deze advergames zijn niet altijd direct herkenbaar als reclame; kinderen zijn bezig met een "game" en beseffen niet altijd dat dit een reclamecampagne is. Sommige marketingstrategieën spitsen zich toe op het ontwikkelen van "branded community's" of zelfs virtuele werelden.
Kinderen en jongeren zijn ook beïnvloedbaar door influencers die heel populair zijn op sociale media. Zij worden vergoed door reclamemakers in ruil voor reclame in hun blogs of vlogs op sociale media. Ook deze vorm van reclame is soms moeilijk te herkennen omdat het niet de reclamemaker is die in beeld komt, maar de influencer en zijn (haar) grote groep volgers. Ze beïnvloeden het koopgedrag van de mensen die hun volgen en het is bewezen dat deze strategie werkt.
Je kent het wel... je krijgt een reclameboodschap te zien op de app die je aan het gebruiken bent. Deze app heeft reclame-inkomsten nodig. Soms kan je een reclamevrije versie aankopen.
Veel advertenties die je online te zien krijgt zijn gebaseerd op jouw surfgedrag. Cookies houden bij naar welke websites je surft. Zij zorgen er voor dat je gepersonaliseerde reclame krijgt. Wil je dit vermijden? Wis dan regelmatig je cookies en zoekgeschiedenis en plaats een ad-blocker.
Wat zegt de wet?
- Volgens het Vlaams Mediadecreet moeten televisiemakers het "PP"logo tonen wanneer er Product Placement gebruikt wordt.
- De boodschap moet duidelijk en niet misleidend zijn.
- Reclame voor tabaksproducten is verboden, reclame voor alcohol mag niet gericht worden naar minderjarigen
- Reclame voor loterijspelen mogen minderjarigen niet aanzetten tot spelen