Boeken:

Swinnen, L. & Lammertyn, S. (2017). #Help! Mijn kind leeft online. Gids voor ouders en andere opvoeders. Kalmthout: Van Halewijck

Walrave, M. & van Ouystel, J. (2014). Mediawijs online. Jongeren en sociale media. Leuven: Lannoo Campus

Opgenhaffen, T. (2015). Leuven: Lannoo Campus

Rassin, E. (2018). Alternatieve feiten. De psychologie van nepnieuws. Schiedam: Scriptum

Mediawijs (e.a). (2019). Beelden lezen en schrijven. Brussel: Mediawijs

De Marez, L. Ken je digitaal DNA. Je smartphonegebruik ontrafeld. (2019). Antwerpen: Pelckmans Pro

Balfoort, B. & Dedulle, M. (2019). Digitale etiquette. Wanneer mag je een sms sturen? Wanneer gebruik je beter geen emoticons? En vele andere vragen. Antwerpen: Houtekiet

Pardoen, J. (2014). Focus! Over sociale media als de grote afleider. Amsterdam: SWP

Dacier, D. (e.a.). (2011) . Gedist? Antwoord op grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs. Utrecht: Edg Thuiswinkel

Stockman, C. (e.a.) . (2012) . Lex-e-learn. Lexicon voor e-learning. Leuven: Acco

Driesen, A. (e.a.). (2014). Media didactica. Werkboek mediawijsheid voor lerenden, leraren en lerarenopleiders. Brugge: Die Keure

Gold, J. (2015). Mediawijs opvoeden. Hoe zorg je ervoor dat social media, apps en games leuk en veilig blijven. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers

Verbrugge, A. (e.a.) . (2017). Onderwijs in tijden van digitalisering. Amsterdam: Boom

Koning, P. (2015). #Mediawijsheid in de klas. Samen aan de slag! 's Hertogenbosch: School voor de Toekomst

Bolhuis, E. & van der Hoeff, A. (2013). Onderwijs met ICT. Leren en lesgeven met technologie. Bussum: Coutinho

Baas, N. (2015). Samen de online wereld verkennen. Een reisgids voor in de klas en thuis. Huizen: Pica

de Leeuwe M. (e.a.). (2015). Social learning en leren met sociale media. Groningen: Noordhoff Uitgevers

Van Hoecke,L. (2017). (W)onderwijze media. Kaders, praktijken en tools voor een mediawijs onderwijs. Brussel: Politeia

Portmann, R. (2016).Spelletjes voor sociale competentie. Samen staan we sterk! Katwijk aan Zee: Panta Rhei

Brand-Gruwel, S. &Wopereis, I. (2019). Word informatievaardig! Digitale informatie selecteren, beoordelen en verwerken. Groningen: Noordhoff Uitgevers

Van der Planken, F. (e.a.) (2019). Van emoji's tot sexting. Over opvoeden in een medianest. Gent: Borgerhoff & Lamberigts

van der Schoor, C. (e.a.) (2018). MediJA Praat. Voor een goedgesprek over sociale media. Huizen: Uitgeverij Pica

Mediawijs (e.a.) (2019). Het privacy abc. Brussel: Mediawijs
Websites:

https://digitale.versnelling.be
https://toolbox.bitsoffreedom.nl
http://www.consumentenbond.nl/internet-privacy
https://www.veiliginternetten.nl
http://www.paperchainforum.org
https://www.todayteachingtools.com
https://digitaldetoxacademy.eu/
https://kieskleurtegenpesten.be
https://arteveldehogeschool.instructure.com/courses/5136
https://www.creativecommons.be
https://www.alternarratief.mediawijs.be
https://www.onderwijsvanmorgen.nl
https://www.onderwijsgaatviraal.be
https://onderwijsmetict.rocleiden.nl/
Andere bronnen:

Conceptnota Mediawijsheid 4 mei 2012 Vlaamse regering
Mooc Mediawijsheid Mediacoach 2019 – 2020 Kenniscentrum Mediawijsheid
Online cursus voor persoonlijke ontwikkeling Skillstown (Bibliotheek Halle)
Artikel: "Minder afgestemde reclame a.u.b." Test connect: wegwijs in de digitale wereld (Test Aankoop). Maarten De Backer maa-apr 2022 p 6