Bronnen

Boeken:

Swinnen, L. & Lammertyn, S. (2017). #Help! Mijn kind leeft online. Gids voor ouders en andere opvoeders. Kalmthout: Van Halewijck

Opgenhaffen, T. (2015). Leuven: Lannoo Campus

Rassin, E. (2018). Alternatieve feiten. De psychologie van nepnieuws. Schiedam: Scriptum

Mediawijs (e.a). (2019). Beelden lezen en schrijven. Brussel: Mediawijs

De Marez, L. Ken je digitaal DNA. Je smartphonegebruik ontrafeld. (2019). Antwerpen: Pelckmans Pro

Titel "Van digibeet naar mediawijs" met ondertitel "Jouw gids voor een veilige digitale wereld"

Van Roy, O. (2023). Van Digibeet naar Mediawijs. Jouw gids voor een veilige digitale wereld. Leuven: Acco

Balfoort, B. & Dedulle, M. (2019). Digitale etiquette. Wanneer mag je een sms sturen? Wanneer gebruik je beter geen emoticons? En vele andere vragen. Antwerpen: Houtekiet

Pardoen, J. (2014). Focus! Over sociale media als de grote afleider. Amsterdam: SWP

Roze kaft met titel Mediawijs online en ondertitel Jongeren en sociale media

Walrave,M. & Van Ouytsel, J. (2014). Mediawijs online. Jongeren en sociale media. Leuven: Uitgeverij Lannoo Campus

Dacier, D. (e.a.). (2011) . Gedist? Antwoord op grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs. Utrecht: Edg Thuiswinkel

Stockman, C. (e.a.) . (2012) . Lex-e-learn. Lexicon voor e-learning. Leuven: Acco

Witte kaft met de tekst Webcare

Lauwers, L. (2019). Webcare. Brussel: Politeia

Driesen, A. (e.a.). (2014). Media didactica. Werkboek mediawijsheid voor lerenden, leraren en lerarenopleiders. Brugge: Die Keure

Op de kaft staat een tekening van een hand die een smartphone vasthoudt

Yorks, J. & Gielkens, L. (2023). Online video. Tips, tricks & trends. Brussel: Politeia

Grijze kaft met foto van Lieven Scheire in wit pak

Scheire, L. (2023). A.I. Artificiële Intelligentie. Gent; Borgerhoff & Lamberigts

Gold, J. (2015). Mediawijs opvoeden. Hoe zorg je ervoor dat social media, apps en games leuk en veilig blijven. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers

Meisje met verbaasde blik voor een laptop

Basten,J. (2023). ChatGPT voor beginners. Elst: Uitgeverij Van Dorp Educatief

Verbrugge, A. (e.a.) . (2017). Onderwijs in tijden van digitalisering. Amsterdam: Boom

Straatbeeld met veel mensen

Van De Steene, L. (2020). Werken met foto's. Brussel; Politeia

Koning, P. (2015). #Mediawijsheid in de klas. Samen aan de slag! 's Hertogenbosch: School voor de Toekomst

Bolhuis, E. & van der Hoeff, A. (2013). Onderwijs met ICT. Leren en lesgeven met technologie. Bussum: Coutinho

Baas, N. (2015). Samen de online wereld verkennen. Een reisgids voor in de klas en thuis. Huizen: Pica

de Leeuwe M. (e.a.). (2015). Social learning en leren met sociale media. Groningen: Noordhoff Uitgevers

Van Hoecke,L. (2017). (W)onderwijze media. Kaders, praktijken en tools voor een mediawijs onderwijs. Brussel: Politeia

Portmann, R. (2016).Spelletjes voor sociale competentie. Samen staan we sterk! Katwijk aan Zee: Panta Rhei

Brand-Gruwel, S. &Wopereis, I. (2019). Word informatievaardig! Digitale informatie selecteren, beoordelen en verwerken. Groningen: Noordhoff Uitgevers

Van der Planken, F. (e.a.) (2019). Van emoji's tot sexting. Over opvoeden in een medianest. Gent: Borgerhoff & Lamberigts

 

van der Schoor, C. (e.a.) (2018). MediJA Praat. Voor een goedgesprek over sociale media. Huizen: Uitgeverij Pica

 

Mediawijs (e.a.) (2019). Het privacy abc. Brussel: Mediawijs

Websites:

Andere bronnen:

 

Conceptnota Mediawijsheid 4 mei 2012 Vlaamse regering

Mooc Mediawijsheid Mediacoach 2019 – 2020 Kenniscentrum Mediawijsheid

Online cursus voor persoonlijke ontwikkeling Skillstown (Bibliotheek Halle)

Artikel: "Minder afgestemde reclame a.u.b."  Test connect: wegwijs in de digitale wereld (Test Aankoop). Maarten De Backer maa-apr 2022 p 6

Artikel: "Lees je best digitaal of op papier?" (Iedereen Leest). Simon Bequoye. 8 januari 2024