Online shoppen: zo hou je het veilig

Ken je dat gevoel: je wil graag een nieuwe rugzak, een inktpatroon voor jouw printer of dat laatste boek van Paulo Veronesi, maar je ziet er enorm tegen op om in drukke winkels te gaan shoppen. Geen probleem: bestel dit gewoon via een webshop…

 

 

Online shopping
Foto: Pikwizard

Maar is een aankoop via een webshop altijd wel veilig?

Ziehier enkele tips waar je het best op let:

Mediawijze tip
  • Vooraleer je bestelt, kijk je best na of deze webshop een kwaliteitslabel heeft (bijvoorbeeld: BeCommerce, Safeshop.be of Unizo e-commerce). Dit geeft je de garantie dat de transacties wettelijk verlopen. Maar om er echt zeker van te zijn dat de webshop gecertifieerd is, moet je nagaan of hij ook vermeld staat op de ledenlijst van de site van het kwaliteitslabel zelf.
  • Enkel websites met een veilige verbinding (groen hangslot in de adresbalk, gevolgd door HTTPS) zorgen ervoor dat de (betaal)informatie die je invoert op de website veilig wordt doorgespeeld naar de eigenaar van de website en niet onderschept kan worden. Koop nooit op een website die geen https heeft.
  • Controleer of je op de website een klacht kan indienen of een vraag kunt stellen. Het ontbreken van die mogelijkheid zou kunnen duiden op wanbeheer of bedrog.
  • Check altijd of de verkoper wel zijn volledige contactgegevens publiceert: handelaarsnaam en ondernemingsnummer, fysiek adres en contactgegevens.
  • Een website moet informatie bevatten over de privacyvoorwaarden.
  • Staat de webpagina van de shop vol spelfouten? Is de pagina slordig, slecht opgebouwd en bevat hij veel reclame en pop-ups? … wees dan wantrouwig.
  • Deel geen persoonlijke gegevens en geef zeker geen codes in als je niet 100% zeker bent dat de website te vertrouwen is. Het is dus niet verstandig om via je social media account in te loggen want zo geef je al de info prijs die beschikbaar is in je publieke profiel (foto, interesses, vrienden...). Deze informatie is veel persoonlijker dan die info die nodig is om een nieuw account aan te maken.
  • Gebruik je gezond verstand en vertrouw geen aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn. Je kan bijvoorbeeld via sociale media een kortingsbon krijgen van één van je favoriete winkels. Wanneer je op dat bericht klikt, word je doorgestuurd naar een frauduleuze website die bijna een exacte kopie is van de echte webshop.
  • Ga na of je een totaal overzicht krijgt van het volledige kostenplaatje; zo vermijd je onaangename verrassingen en kan je de prijzen vergelijken.
  • Stemt het artikel niet overeen met de beschrijving op de website, dan heb je het recht om het terug te sturen. In dat geval zijn de retourkosten en de leveringskosten voor de verkoper.

 

Vanaf 25 augustus 2020 geldt er een strengere regeling voor transacties boven de 1500 euro; vanaf 17 november 2020 geldt de regel voor elke transactie met een kredietkaart. Het kredietkaartnummer en de CVC-code (de 3 cijfers op de achterkant van de kaart) volstaan niet meer om een online betaling te kunnen doen. Er zal een extra bewijs gevraagd worden om na te gaan of de gebruikte kaart jouw kaart is. Dit kan gaan van een pincode tot een code die gegenereerd wordt door een digipas.

Wat moet je doen als er toch iets misloopt?

  • Bel naar CardStop (070-344.344) zodat jouw kaart geblokkeerd kan worden
  • Verwittig jouw bank zodat ze de fondsen kunnen blokkeren
  • Geef de website aan via www.safeonweb.be

 

https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/dossier/oplichterij-via-internet

Gerelateerde berichten

Digitale thema's, Sociale media
Digitale thema's, Wistjedatjes
Digitale thema's, Digitale veiligheid
Digitale thema's, Online tools, Wistjedatjes